Els hindús han creat una encantadora imatge per descriure la relacio entre Déu i la seva Creació. Déu "dansa" la seva Creació. Ell és el seu ballari, la seva creació és la dansa. La dansa és diferent del ballarí; i, tanmateix, no té existència possible amb independència d'ell. No és alguna cosa que es pugui tancar en una capsa i portar-se'l a casa. En el moment en què el ballarí es deté la dansa deixa d'existir.
A la recerca de Déu, l'home pensa massa, reflexiona massa, parla massa. Fins i tot quan contempla aquesta dansa que anomenem Creació, està pensant tot el temps, parlnt (amb si mateix o amb els altre), reflexionant, analitzant, filosofant. Paraules, paraules, paraules........ suroll, suroll, suroll.........
Guarda silenci i mira la dansa. Senzillament mira: un estel, una flor, una fulla pansida, un ocell, una pedra...... Qualsevol fragment de la dansa serveix. Mira. Escolta. Olora. Toca. Assaboreix. I segurament no trigaràs a veure'l a ell, el Ballarí en persona.
El deixeble es queixava constanment
al seu Mestre Zen: "No fas més que ocultar-me
el secret últim del zen". I es resistia
a creure les consegüents negatives del mestre.
..........
Un dia el Mestre se'l va emportar a passejar
a ell per la muntanya. Mentres passejaven
van sentir cantar un ocell.
Has sentit el cant d'aquest ocell?
Li va preguntar el Mestre.
"Sí", va respondre el deixeble.
"Bé, ara ja saps que no t'he estat
ocultant res.
"Sí", va assentir el deixeble.
Si realment has sentit cantar un ocell, si realment has vist un abre.... hauràs de saber (més enllà de les paraules i els conceptes).
Què dius? Que has sentit cantar dotzenes d'ocells i has vist centenars d'abres? Ja. Però el que has vist era l'ocell o la seva descripció? Quan mires un ocell i veus un ocell, no has vist realment l'ocell. Quan mires un abre i veus un miracles, llavors, per fi, has vist un ocell. Alguna vegada el teu cor s'ha omplert de muda admiració quan a sentit el cant d'un ocell?
EL CANTO DEL PÁJARO
Anthony de Mello
No hay comentarios:
Publicar un comentario